vrijdag 27 juni 2014

Indiase wortelsoep


Het is weer vrijdag, soep dag. Dus ik ben op zoek gegaan naar een heerlijke soep vol met groente, vitamine en vooral smaak. Vaak is het koken van groente in bouillon en dan pureren niet voldoende om een echt lekkere soep te maken. Het toevoegen van kruiden en specerijen is belangrijk om er echt smaak aan te geven. 
Door deze mee te fruiten met de ui en de knoflook komen de geuren en smaken beter vrij dan ze pas op het laatste moment toe te voegen. Let op; dit kan met specerijen, gedroogde kruiden voeg je wel op het laatste moment toe. 


Ingrediënten

1 grote ui
2 tenen knoflook
½ verse spaanse peper
2 cm verse gember
750 gr wortels
2 el. kokosolie
1 ¼ tl gemalen komijn
1 tl gemalen koriander
1 tl kaneel
1,5 l kippenbouillon
50 gr quinoa
Biogarde
¼ komkommer
Handje koriander

Zo bereid je het

Pel de ui en knoflook en snijd ze fijn. Snijd de rode peper fijn (eventueel kan je de zaadlijsten verwijderen; dit doe je gemakkelijk door eerst de peper te rollen en dan kan de zaadjes er gemakkelijk uit kloppen). Schil de gemberwortel en snijd deze heel fijn. Rasp de wortels met een grote rasp. 

Verwarm de kokosolie in een soeppan en fruit de ui, knoflook, gember, rode peper, komijn, koriander en kaneel zachtjes.

Voeg de wortels aan het uien mengsel en bak ongeveer 5 minuten mee. Schenk de bouillon erbij en laat ongeveer 10 minuten koken. 

Laat het iets afkoelen en pureer het met een staafmixer. 

Breng de soep weer aan de kook en voeg de quinoa toe. Laat alles ongeveer 15 minuten koken.

Rasp in de tussentijd de komkommer en hak de koriander fijn. 

Verdeel de soep over de soepkommen. Doe er een eetlepel biogarde op en wat geraspte komkommer over de yoghurt. Garneer met verse koriander.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Het was een lekker vullend soepje, welke erg lekker ruikt. Ik vond het zeker een blijvertje, heb hier goed de hele avond op kunnen doorbrengen zonder dat ik de behoefte had om te snacken. Vriendlief miste er nog wel wat bij en enigszins begrijp ik dat wel. Ik denk dat het erg lekker is om hier gebakken stukjes kipfilet bij te doen, maar dan moeten die ook wel gekruid zijn. Dit kan bijvoorbeeld met de specerijen die ook in de soep gebruikt worden. Hij zat ook te denken aan een stuk knapperig brood zoals een ciabatta. Dit lijkt mij ook wel erg lekker, maar dan is het natuurlijk niet meer tarwe vrij en dat is voor mij geen optie.

Nu heb ik het zonder brood gegeten (speltbrood was op), maar een stuk brood erbij kan zeker lekker zijn om in de soep te dippen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten