zondag 15 juni 2014

Lastige situaties

Mijn broodbakmachine :)
Na ongeveer 7 jaar kan ik zeggen dat het leven met een voedselallergie mij goed af gaat. Tenminste zolang ik thuis ben en mijn dagelijkse ritmes heb.
Sinds ik een broodbakmachine heb bak ik zelf twee à drie keer in de week mijn brood. Dat ik pas een kleine maand geleden op het idee ben gekomen in het brood te snijden en in te vriezen, dat snap ik niet. Dit zorgt er wel voor dat ik weer zo blij ben als een kind. Ook mijn brood is na 3 dagen nog 'vers' en ik hoef een stuk minder weg te gooien omdat het zo oud is geworden.

Een voordeel van zelf brood bakken is dat ik precies weet wat er in gaat, maar daar staat tegen over dat het een stuk minder lang houdbaar is dan brood van de bakker. Op de één of andere manier wordt eigen gebakken brood toch sneller oud. Heb het nagevraagd aan mijn vader (die is broodbakker), maar hij kan mij niet vertellen hoe het komt. Ik weet wel dat je door het verdubbelen van de boter het brood iets langer vers blijft. 

Vis, vlees en kaas

Ondanks dat het goed gaat en ik overal mijn eigen dingen voor heb blijft het soms lastig. Al een paar jaar geleden was ik op het pensioneringsfeestje van mijn oom. Ze hadden een high tea georganiseerd bij een leuk klein restaurantje. Mijn tante had nagevraagd of er ook voor mij mogelijkheden waren om met de high tea mee te doen en dat kon. Ik was helemaal enthousiast, want dat betekende ook voor mij zoetigheid zoals scones, muffins en taartje afgewisseld met lekkere sandwiches. Helaas bleek dit niet het geval te zijn... 
Voor mij hadden ze een schaal met wat verschillende soorten vis, afgewisseld met een schaal met vleeswaren & kaas om daarna af te sluiten met nog een schaal met vis. Het kan trouwens ook een andere volgorde zijn geweest. Hierbij kreeg ik glutenvrije sneetjes brood welke zo droog worden zodra ze afgekoeld waren. 

Soesjes die bij een High tea horen,
gemaakt tijdens een patisserie workshop 
Dit is niet helemaal zoals ik mij een high tea had voorgesteld en ik was dan ook behoorlijk teleurgesteld. Mijn tante trouwens net zo. Wanneer er wordt aangegeven dat je ook mee kan doen met een high tea, dan verwacht je ook een high tea. Niet een hartig luxe lunch gerecht. Natuurlijk is het lief dat er rekening mee wordt gehouden, dat ik niet mijn eigen broodjes hoef mee te nemen. Alleen steekt het wel als de anderen zich versnaperen aan allerlei zoetigheid en jij de 'gezonde' high tea voor je hebt. Dit blijft lastig, ook als je het al zo gewend bent.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten