donderdag 12 juni 2014

Even voorstellen

Voordat ik hier mijn kookkunsten presenteer even kort wat over mijzelf. Ik ben 30, woon samen met mijn lieve vriend en 2 schatten van katten, werk part-time in welzijn, ben sinds 5 maanden weer begonnen met sporten en hou van koken en bakken. Sinds een jaar of 7 ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik een voedsel allergie heb voor tarwe, soja eiwit en pinda's. Tel hier een cacao intolerantie bij op en de complexiteit is compleet.
Eerlijk toegegeven, geen chocolade eten dat is bijna onmogelijk. Het heeft dan ook een behoorlijke tijd geduurd voordat ik wist wat ik kon eten en nog langer voordat het bij mij in de omgeving duidelijk werd. 
Gelukkig voor mij krijg ik er 'maar' eczeem van en raak ik niet in een shock o.i.d., maar ik kan je vertellen dat dit behoorlijk vervelend kan zijn. Het jeukt en blijft jeuken, niet krabben is zwaar en wel krabben levert littekens op. Een beetje eczeem is nog te overzien, maar wanneer je hele lichaam onder zit en je wordt nagekeken op straat is dat geen pretje.

365 dagen?

Genoeg over de allergieën en het gevolg als ik mij niet aan mijn dieet houd. Ik hou van koken en bakken, sta graag uren in de keuken en kijk veel kookprogramma's. Kookboeken zijn geweldig om in te bladeren en nieuwe recepten uit te halen. Toch maakte ik tot een jaar geleden regelmatig hetzelfde en was mijn inspiratie soms ver te zoeken. Wanneer ik een lekker recept had gevonden, dan maakte ik het bij iedere gelegenheid en vaak ook nog tussendoor. Dit ging door totdat we er echt genoeg van hadden of ik een ander lekker recept vond wat deze verving. Het was tijd voor verandering, want dit is jammer voor alle lekkere gerechten die ik eigenlijk niet bijzonder meer vind. Zo is het idee van 365 dagen wat anders eten ontstaan. 


En nu

We zijn nu ongeveer een jaar verder en het soms best wel lastig om altijd weer wat nieuws te verzinnen. Mijn vriend dacht dat het nooit zou lukken en ik het al snel zou opgeven. Hier heeft hij wel een beetje gelijk in gehad, aangezien ik ook alle recepten zou opschrijven zodat er een kookboek zou ontstaan. Ondanks dat het kookboek er niet is, heb ik wel bijna het gehele jaar iets anders gekookt. Dit is echt niet altijd even gemakkelijk geweest, zeker tijdens de drukke weken niet. Dan grijp ik al snel naar rijst met iets uit de wok of een pasta. Natuurlijk komen bepaalde gerechten ook regelmatig terug; de pizza bodem krijg ik nog steeds niet goed en het perfecte hamburgerbroodje is mij ook nog niet gelukt. 
Het is ook niet zo dat je altijd in de hand hebt wat je gaat eten. Bij vrienden of familie eten is een verrassing, dit geldt ook voor het uit eten gaan. Dit laatste is ook altijd een enorme opgave met al die allergieën.




Achteraf vind ik het erg jammer dat ik niet heb bijgehouden wat we het gehele jaar hebben gegeten. Ik heb namelijk behoorlijk wat uren in de keuken doorgebracht. Van sommige dingen heb ik nog wel foto's gemaakt, maar van het meeste niet. 
Met dit blog wil ik zo goed mogelijk bij houden wat ik maak en welke recepten hier bij horen. Want met iedere dag wat anders is het iedere dag een feestje.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten