zaterdag 14 juni 2014

Pasta gratin

Op het moment dat bij mij bekend werd dat ik geen tarwe meer mocht eten, dus geen pasta meer, wist ik niet wat ik dan wél mocht eten. Een tarwe allergie wordt vaak aangezien voor een gluten allergie. In eerste instantie ben ik dan ook veel glutenvrije producten gaan eten. Op dat moment was dit alleen nog te verkrijgen in de natuurwinkels. Het lastige van glutenvrije pasta is de kooktijd. Deze is bijna op de seconde nauwkeurig. Een halve minuut te kort en je pasta is niet gaar, een halve minuut te lang en deze is veel te gaar. 

Gelukkig ontdekte ik na een tijdje spelt pasta. Echt een uitkomst en als je alle gezondheidsfanaten mag geloven, nog extra gezond ook. Ik heb er zo mijn twijfels over, maar ik heb er dan ook niet in doorgeleerd. Zoals het met alle 'nieuwe' producten gaat, had ik de keus uit de volgende soorten; spaghetti & tagliatelle. Ondertussen zijn bijna alle tarwe pasta soorten nu ook te verkrijgen in spelt pasta. 

Voor mij blijft pasta nog steeds het ideale gerecht, dus toen ik dit gerecht voorbij zag komen wist ik dat ik het zou gaan maken. Het originele recept is met mosselen; daar hou ik niet zo van, ik heb het met krab gemaakt.

Ingrediënten

250 pasta schelpjes [uiteraard spelt pasta - zorg voor een pasta waar de saus zich goed in kan vast kleven en in/tussen kan zitten. Ik heb fusilli gebruikt]
2 el. olijfolie
1 ui
300 gr. champignons 
600 gr. groene asperges
2 el. roomboter 
3 el. bloem
peper
500 ml. melk
50 gr. geraspte Parmezaanse kaas
400 gr krab uit blik

Zo bereid je het

Snipper de ui en snij de champignons in plakjes. Haal de harde stukjes van de asperges en snijd deze is stukjes van 3 cm. Laat de krab uitlekken in een zeef. Vet een grote ovenschaal goed in met olijfolie.
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Wanneer deze klaar is, spoel af en laar afkoelen. 

Verwarm de oven voor op 200   ͦC. Zet een koekenpan op middelhoog vuur en voeg 1 el. olijfolie toe. Fruit de ui 1 à 2 minuten zacht. Voeg de champignons en de groene asperges toe en roerbak ca. 3 minuten. Breng op smaak met peper en zout. Haal de pan van het vuur en zat apart. 

Plaats een kleine steelpan op laagvuur en voeg de roomboter toe. Laat langzaam smelten. Roer de bloem en een beetje peper door de gesmolten boter. Laat ongeveer 1 minuut koken tot er belletjes ontstaan. Zet het vuur wat hoger en voeg beetje bij beetje de melk toe. Blijf roeren zodat er geen klontjes ontstaan tot je een dikke gladde saus hebt. Voeg de helft van de Parmezaanse kaas toe en blijf roeren tot deze gesmolten is.

Verdeel de helft van het champignon mengsel over de bodem van de ovenschaal. Verdeel hierover de krab en de pasta. Eindig met een laag van het champignon mengsel. Schenk de witte saus er over de ovenschotel en strooi de overige Parmezaanse kaas eroverheen. Zet de schaal in de oven en bak in 20-15 minuten. 
Wil je een krokant laagje zet het dan nog 3 minuten onder de hete grill.

Eet smakelijk!


Wat vond ik er van?

Voor ons is dit een twijfel geval. Misschien een andere vis soort, bijvoorbeeld rivierkreeftjes. Wie weet pas ik het recept her en der nog wat aan en probeer ik het later nog een keer. 
Het is wel een lekker zomer gerecht. Ondanks de kaassaus is het niet heel zwaar. De oven verwarmt wel de keuken, dus goede ventilatie is wel gewenst. 



Het recept heb ik gevonden in Gezond eten magazine - juni 2014




Geen opmerkingen:

Een reactie posten