zondag 29 juni 2014

Saucijzenbroodjes van spelt

Kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst een saucijzenbroodje heb gegeten. Wil het eigenlijk al een tijd maken, maar om nu gelijk 10-15 broodjes te hebben vind ik wat overdreven. Minder bladerdeeg maken is natuurlijk een optie, alleen is het recept wat ik gisteren heb geplaatst al een kleine portie. Hoe minder ik maak, hoe lastiger ik het vind om de boter er goed doorheen te krijgen. 

Voor een quiche heb ik net iets minder nodig dan het recept aangeeft. Waarom snij ik niet een klein stuk af waar ik twee saucijzenbroodjes mee maak. Kan het gelijk op 365dagenallergie. Daarnaast, en eigenlijk nog veel belangrijker, kan ik eindelijk ook weer eens van een saucijzenbroodje genieten. Zo gezegd zo gedaan, klein beetje gehakt bij de slager gehaald en aan de slag. 
Voor de hoeveelheid hou ik wel 10 saucijzen aan, dat kan je maken met deze hoeveelheid bladerdeeg.

Ingrediënten

340 gr bladerdeeg (of 10 plakjes diepvries)
400 gr half om half gehakt
2 tl paprikapoeder (pittig)
1 tl nootmuskaat
1 el worcestersaus
2 eieren
peper & zout

Zo maak je het

Rol het bladerdeeg uit tot 1 lange lap, snij deze door midden met een pizza snijder. Vouw 1 lap op zodat je een pakketje krijgt van 4 lagen en leg deze in folie in de koelkast. Vouw ook de andere lap op en rol deze nogmaals uit. Snij deze in 5 gelijke stukken. Leg deze stukken op bakpapier en rol de alle 5 nog wat verder uit, zodat je ongeveer plakken van 10 bij 10 cm krijgt. Leg dit in de koelkast.


Herhaal dit bij het pakketje bladerdeeg wat je in de koelkast hebt gelegd. 

Verwarm de oven voor op 190 ͦC.

Doe het gehakt in een kom en breng op smaak met de paprikapoeder, nootmuskaat, worcestersaus en peper en zout. Klop de eieren los in een kommetje en voeg hier ongeveer de helft toe aan het gehakt. Kneed dit met koude natten handen door elkaar.


Maak 10 porties van het gehakt en rol hier worstjes van. Leg het worstjes op de plakjes bladerdeeg, besmeer de rand met het overgebleven los geklopte ei en vouw het dubbel. Druk de zijkant goed aan, bijvoorbeeld met een vork (ziet er nog leuk uit ook). 


Besmeer alle pakketjes met het restje los geklopte ie. Laat de pakketjes 10 minuten tot rust komen in de koelkast. Wil je extra glans, besmeer ze dan na de 10 minuten nogmaals met ei. 

Bak de saucijzenbroodjes in ongeveer 15 minuten in de oven. Laat ze op een rooster wat afkoelen. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Om te beginnen alleen het idee al dat ik weer eens een saucijzenbroodje zou gaan eten deed mij al kwijlen. Voor mij kon het eigenlijk niet tegenvallen. Toch vond ik het vlees wat droog (had het 2 minuten extra in de oven gedaan en lamsgehakt gebruik) en mocht er meer vulling in. Voor mijn eigen recept had in maar 25 gr. gehakt per worstje. Dat heb ik in het recept dus even aangepast. 
Vriendlief vond dat het gehakt wat meer gekruid kon worden, terwijl ik het meer dan voldoende gekruid vond. Waarschijnlijk heb ik het niet goed genoeg gemengd. 
Nu ik het een keer gemaakt heb, begrijp ik niet waarom ik het niet vaker heb gemaakt. Het is zo klaar en bladerdeeg is ook niet veel werk als je eenmaal weet hoe het moet, het kost alleen wat tijd. 
Dit ga ik dus zeker vaker maken, met meer gehakt, beter gekruid en echt maar 15 minuten in de oven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten