dinsdag 1 juli 2014

Quinoa met cranberry's en kikkererwten

In de zomer ben ik dol op maaltijdsalades, lekker makkelijk en snel klaar. Ondanks dat koken en bakken echt een hobby van mij is, wil ik zomers niet te lang in de keuken staan. Na een dag werken en binnen zitten, wil ik het balkon op en genieten van het avondzonnetje. Gelukkig voor mij hebben wij de zon goed op het balkon vanaf een uur of twee totdat hij ondergaat. We hebben dan ook al veel zwoele avonden hier doorgebracht.



Deze salade is een ideale starter voor een zwoele zomeravond. Het originele recept is met couscous, ik gebruik hiervoor quinoa, en komt uit Hoe te eten van Nigella Lawson. Hier heb ik verder mijn eigen draai aangegeven zodat het een volledige salade is. De basis is ook handig om standaard in huis te hebben, zodat je altijd een verantwoorde maaltijd kunt maken als je geen boodschappen hebt gedaan. Zelf heb ik er nog wat verse rucola van het balkon door gedaan en vond dat wel zo lekker. We hebben dit gegeten met een jägerburger. 

Ingrediënten

half blokje kippenbouillon
350 gr quinoa
40 gr gedroogde cranberry's 
½ tl gemalen komijn
½ tl kaneel 
100 gr geroosterde paprika
60 gr pijnboompitten
400 gr kikkererwten uit blik
30 gr boter
50 gr rucola

Zo bereid je het

Spoel de quinoa af in een zeef. Kook water in een waterkoker en meet 7 dl af in een pan, verkruimel de bouillon hierboven en voeg de quinoa toe. Breng dit al roerend aan de kook. Voeg wat zout, de cranberry's, de komijn en de kaneel toe en meng dit door de quinoa. Laat de quinoa 8 minuten koken, tot al de bouillon is opgenomen. Haal de pan van het vuur en laat het nog een paar minuten staan. 

Verhit een koekenpan met dikke bodem en rooster de pijnboompitten zonder boter of olie. Haal ze uit de koekenpan als ze goudkleurig beginnen te worden. 
Snij de geroosterde paprika in grove stukken. 
Spoel de kikkererwten af en verwarm deze met een beetje boter in de koekenpan. 

Wanneer de quinoa klaar is roer dan de kikkererwten en de overgebleven boter er door heen. Stort in een schaal en meng de rucola en geroosterde paprika er door heen. Strooi de pijnboompitten er overheen. 



Eet smakelijk!

Dit vond ik er van 

Het is één van de betere salades met een explosie aan smaken. Doordat de komijn en kaneel is mee gegaard met de quinoa proef je dat goed terug, zonder dat het overheersend is. Het is een lichte, maar zeer voedzame salade welke zeker in verschillende varianten op tafel zou komen te staan dit seizoen. Deze salade is net even wat anders dan de standaard couscous en quinoa salades die ik tot nu toe heb gegeten. Een mooi begin voor een ideale zomeravond.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten