woensdag 2 juli 2014

Voordelen van deze allergie


Het gebeurt regelmatig dat ik mijn allergie vervloek. Als ik weer eens een dag heb gehad zoals Koningsdag, wanneer ik buiten de deur wil eten of tijdens feestjes bij kennissen. Toch heeft het hebben van een voedselallergie ook echt wel voordelen. Ik zet ze hieronder even op een rijtje. 

Goed figuur


Op mijn werk in het buurtcentrum worden er regelmatig taart of luxe koeken aangeboden door bezoekers, deze moet ik altijd afslaan. Dit vind ik over het algemeen gezien geen lastige keuze ook al vind het ik het soms wat onbeleefd. Op het moment dat ik het uitleg is bij mij het onbeleefde gevoel ook weer weg. Het is geen afwijzing op hun als persoon, maar een keuze voor mijn gezondheid. Afgelopen week heb ik een paar keer na een afwijzing op een stuk gebak de opmerking gekregen "Vandaar je goede figuur". Hier heb ik zelf al tijden niet meer bij stil gestaan. Inderdaad snoep en snaai ik een stuk minder door deze allergie en dit heeft natuurlijk effect op mijn figuur.

Geen chemische toevoegingen en E-nummers

Een hoop producten moet ik laten staan en wanneer ik er echt zin in heb, dan maak ik het zelf. Voor mij na een lange werkdag geen afhaalpizza of een bezoekje langs de snackbar. Van het schap met magnetron maaltijden word ik ook niet gelukkig en in de meeste maaltijd salades hebben ze pasta gestopt. Het uitzoeken van wat ik dan wel mag eten is zo frustrerend dat ik liever zelf de keuken in duik. Hierdoor eet ik weinig producten met chemische toevoegingen en E-nummers. Wel zo gezond volgens mij.

Bewustwording

Aangezien ik zo moet opletten wat ik in mijn mond stop - niet voor de kilo's, maar voor mijn gezondheid - weet ik precies wat ik eet. Cake wordt met roomboter gebakken en ik gebruik gewoon kristalsuiker wanneer ik suiker moet toevoegen. Elke soep maak ik zelf, een quiche maken klinkt ingewikkelder dan dat het is. Lasagne heb ik nog nooit met een pakje gemaakt en een pizza is zelf gemaakt toch veel lekkerder dan een diepvriesvariant?

Ik weet wat ik eet, ben mij bewust wat voeding met mij doet. Wanneer ik niet goed eet is het voor mij niet mogelijk om langs de bakker te lopen voor een broodje of iets warms uit de muur te halen. Het is belangrijk om hier vooraf over na te denken, zelf iets mee nemen voor onderweg. Is nog goed voor de portemonnee, nog een leuk bijkomend voordeel.

Weten jullie nog meer voordelen van een voedselallergie?

De foto's zijn niet zelf gemaakt, deze zijn via google gevonden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten