donderdag 3 juli 2014

Groente taart

Dol ben ik op verse groenten! Ik zorg er altijd voor dat mijn gerechten voorzien zijn van verse groentes. Het gebeurt vaak dat ik maar een beetje van dit en een beetje van dat nodig heb en dan blijf ik met veel restjes zitten. Weggooien probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen. Gelukkig heeft de supermarkt ook voorgesneden gemengde groente. Dan heb je verschillende verse groentes zonder dat je met restje blijft zitten. Ideaal voor een groente taart zoals deze. 



Goede hartige taarten zijn bij mij favoriet, het is voor mij echt comfort food. Sinds ik er achter kwam dat er glutenvrij bladerdeeg bestond maakte ik dit met enige regelmaat. Later vond ik spelt bladerdeeg in de winkel en stond het vaker op het menu. Tegenwoordig vind ik zelf bladerdeeg maken niet eens zo lastig meer en sindsdien komen er zeer regelmatig verschillende varianten op tafel. Wanneer er een keer een restje over is, wat niet zo vaak voor komt, dan neem ik het de volgende dag als lunch mee naar mijn werk.


Ingrediënten

Portie spelt bladerdeeg
1 ui
2 tenen knoflook
1 blik tomatenblokjes (400 gr)
1 scheut rode wijn (optioneel)
1 blik tonijnstukjes 
el mediterraanse kruiden
400 gr Italiaanse groentemix
50 gr zwarte olijven (zonder pit)
50 gr zachte geitenkaas

Zo bereid je het

Maak de bladerdeeg zoals hier beschreven. Rol het bladerdeeg uit en leg het voorzichtig in een quichevorm (springvorm kan ook). Plaats dit in de koelkast zodat de boter weer kan opstijven.



Verwarm de oven voor op 200 ͦC.

Snipper de ui en de knoflook en fruit deze op middelhoog vuur. Voeg na 2 minuten de tomatenblokjes en eventueel een scheut rode wijn toe en laat dit 10 minuten inkoken. 
Laat de tonijn uitlekken en voeg deze samen met de kruiden na 5 minuten bij de tomatensaus.



Pak de quichevorm uit de koelkast, giet de tomatensaus met tonijn over de bodem.



Verdeel de groente mix over de tomatensaus.



Verspreid de olijven over de groente mix.



Verkruimel hierover de geitenkaas. 



Bak het voor 30 minuten in de oven.



Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

In mijn hoofd had ik zitten dat we quiche zouden eten. Zo had ik het recept ook opgezocht en aangepast. Op de een of andere reden vonden vriendlief en ik het beide niet echt naar quiche smaken, maar meer naar een groente taart. Of er officieel verschil tussen deze twee is weet ik niet, het kan ook beide hetzelfde betekenen. Naar mijn idee is een quiche wat romiger, wat komt door de saus (crème fraîche, eieren en geraspte kaas) en dat zit hier natuurlijk niet in.
Qua smaak is het een lekkere taart, niet super bijzonder, maar zeker prima!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten