donderdag 24 juli 2014

Kip spies voor op de barbecue

Over het algemeen worden kip spiesjes gemaakt van kip gemarineerd in ketjap. Helaas zit er in ketjap heel veel soja en staat dit om deze reden ook al jaren niet meer in mijn keuken kastje. Wanneer ik kip spiesjes maakte voor op de bbq dan deed ik dat met knoflook en olijfolie. Gevolg was dat de kip behoorlijk droog werd en een echte knoflooksmaak was ver te zoeken, hoeveel knoflook ik ook in de marinade stopte.

Heb een behoorlijke tijd gebaald dat ik geen goed alternatief had voor de lekkere en simpele kip spiesjes op de barbecue. Gelukkig is mij dat ondertussen wel gelukt en ben ik iedere keer weer verrast door het resultaat. 

Ingrediënten

2 kipfilet
3 el vissaus
2 el gembersiroop
2 tenen knoflook
peper

Zo bereid je het

Hak de knoflook fijn. Maak de marinade door de vissaus, gembersiroop en knoflook in een grote kom te mengen. Breng op smaak met peper.


Snijd de kipfilet in middelgrote blokjes en leg deze in de marinade. Schep de kipfilet een paar keer om zodat alles goed bedekt is met de marinade. Dek de kom af met vershoudfolie en laat het minsten 2 uur trekken in de koelkast. 


Rijg 3 blokjes aan een saté prikker. Bak ze op de barbecue of in een grillpan.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Deze marinade zorgt ervoor dat de kip lekker mals blijft. Het is niet ingewikkeld om te maken en het is zo klaar. Voor mij is het een waardig alternatief voor de kip die gemarineerd is in ketjap en de meeste mensen wel kennen. Ondertussen heb ik het een paar keer gegeten op deze manier en ik word er iedere keer weer blij van. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn om een gerecht aan te passen zodat ook mensen met een allergie het kunnen eten. Dit is hier weer een mooi voorbeeld van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten